Into Balance
fysiotherapiepraktijk

Pilates

Pilates Toen ik jaren geleden mijn eerste Pilatesles volgde, moest ik erg wennen aan de ‘traagheid’ van de oefeningen. Zouden die nu echt effectief zijn?

Lees meer
fysiotherapiepraktijk

Sensorische Informatieverwerking (S.I.)

Sensorische Informatieverwerking (S.I.) Sensorische Informatieverwerking (S.I.) is het kunnen opnemen, selecteren en integreren van informatie die door de zintuigen wordt geregistreerd. De ontwikkeling van de

Lees meer

Pilates

Toen ik jaren geleden mijn eerste Pilatesles volgde, moest ik erg wennen aan de ‘traagheid’ van de oefeningen. Zouden die nu echt effectief zijn? Nou, dat merkte ik de dagen erop: ik had spierpijn in spieren waarvan ik niet eens van wist dat ik ze had! In die tijd had ik al een opleiding Ismakogie gevolgd: een bewegingsleer van de Weense Anne Seidel die uitgaat van de ketenreacties van spieren. Daardoor had ik al een toegenomen ‘lichaamsbewustzijn’ ontwikkeld: bij het zitten, weer opstaan en lopen werd ik me hoe langer hoe meer bewust hoe ik mijn spieren het beste kon inzetten. Van de Pilateslessen leerde ik mijn ‘powerhouse’ in te zetten: het spierkorset in het centrum van je lichaam gevormd door spieren van de onderrug, onderbuik, bekkenbodem en middenrif. Voor elke oefening moet je altijd eerst dat centrum stabiliseren en een powerhouse creëren.

fysiotherapiepraktijk

Joseph Pilates
Grondlegger van de Pilatesmethode is de in Duitsland geboren Joseph Pilates (1883-1967). In zijn jeugd leed hij aan astma en reuma. Om zich beter te voelen ontwikkelde hij verschillende oefeningen. In 1912 verhuisde Pilates naar Engeland. Toen hij tijdens de Eerste Wereldoorlog als Duitser in een kamp werd opgesloten deed hij zijn grondoefeningen met medekampgenoten. Niet alleen gezonde, maar ook zieke mensen: die liet hij zijn oefeningen doen met behulp van de veren van hun bedden. Artsen constateerden dat mensen uit het kamp van Pilates fitter waren dan uit de andere kampen en dat zieken sneller herstelden door de oefeningen. In 1926 emigreerde Pilates naar New York waar hij samen met zijn vrouw een studio opende om zijn oefeningen te doceren. Professionele dansers waren enthousiast over zijn methode, vooral de combinatie van lenigheid, stabiliteit en spierbeheersing trok hen aan.

De 5 elementen
De Pilatesmethode kenmerkt zich door 5 elementen:

  • Concentratie: alle oefeningen dienen te worden gedaan met volle aandacht voor elke spier die je aanspant. Hierdoor krijg je het maximale resultaat voor elke oefening.
  • Controle: elke beweging moet beheerst worden uitgevoerd. De juiste spieren moeten in de juiste combinatie aangespannen worden.
  • Centrering: voor elke oefening moet je de concentratie fysiek naar het centrum van het lichaam brengen. Zo stuur je de oefingen aan vanuit het centrum van je kracht, ofwel je ‘powerhouse’.
  • Precisie: bij elke beweging activeer je bepaalde spierketens in een bepaalde richting met een bepaalde hoeveelheid spanning. Elke beweging heeft ook een duidelijk begin- en eindpunt.
  • Ademhaling: Om de training vol te houden, heb je voldoende zuurstof nodig. De meeste mensen zijn geneigd hun ademhaling vast te zetten bij de oefeningen. Daarom is ademhalingsinstructie een belangrijk onderdeel van Pilatesoefeningen.

Specifieke groepen
Een van de gezegden van Pilates was: ‘ de kwaliteit van de beweging gaat voor de kwantiteit’. Het is dus beter om een oefening drie keer met volle aandacht en de juiste ademhaling en spierspanning te doen, dan zes keer snel en slordig. Dat maakt Pilates niet alleen geschikt voor (top) sporters zoals balletdansers, maar ook voor normale sportieve mensen. Daarnaast is het een ideaal alternatief voor mensen die een conventionele training te zwaar vinden: zoals ook Joseph Pilates zelf zieken trainde! Juist daarom bieden we naast Pilates voor sporters en actievelingen ook Pilates voor specifieke groepen aan, zoals: zwangeren, 55-plussers, (ex) borstkankerpatiënten en CVS/ME patiënten. Door onze medische achtergrond kunnen Merel en ik hen in kleine groepen de training bieden die bij hen past.

Marlies

Terug naar overzicht
Share on facebook
Delen